Werkvormen

In het boek 'Waarderend leren in het voortgezet onderwijs' vind je 35+ werkvormen om mee aan de slag te gaan in de klas en in gesprek met leerlingen en collega's. De volgende werkvormen zijn alvast een voorproefje!


Beroepenbrainstorm

In deze opdracht gaan leerlingen met elkaar in gesprek over verschillende beroepen die ze leuk lijken. Ook zoeken ze contact met iemand die een beroep heeft waar ze enthousiast over zijn. Zo vormen ze zich er een realistisch beeld van.


De leukste les

Ons werkplezier is een belangrijk onderdeel van ons geluk. Het is dan ook de moeite waard om niet alleen aandacht te hebben voor het welbevinden van je leerlingen, maar juist ook na te denken over wat je kunt doen om je eigen werkvreugde een boost te geven.


Pay it forward

Het geeft ons geluksniveau een boost als we iets aardigs voor iemand in onze omgeving doen. Met deze oefening ervaren leerlingen zelf de kracht van vriendelijkheid.


Talent in de spotlight

Waarderende feedback van anderen levert waardevolle inzichten op en biedt een mooi vertrekpunt voor een mentorgesprek.


Groeibril

Door met je eigen mindset aan de slag te gaan, oefen je in het denken in mogelijkheden. Hoe meer je met die bril naar jezelf kijkt, hoe beter dat vervolgens ook naar anderen toe lukt. Deze vragen kun je overigens ook voorleggen aan je leerlingen.


Keuzevrijheid

Om te ervaren wat keuzevrijheid doet en hoe het voor jou en je leerlingen het best werkt, is het de moeite waard om er eerst op kleine schaal mee te experimenteren. Dit kun je doen door met één klas bewust te werken aan het vergroten van de keuzevrijheid voor leerlingen. Dit kan zowel gaan om de inhoud van je les of de vorm waarin ze met de stof aan de slag gaan.


Samen sta je sterk

Het is niet altijd makkelijk om in je eentje de dynamiek in een groep ten positieve te keren. Je kunt als mentor de invloed die je hebt op het groepsproces in jouw mentorklas vergroten door op te trekken met collega’s. 


OVER HET BOEK

Ben jij benieuwd hoe je de talenten en motivatie van je leerlingen versterkt? Hoe je hun zelfvertrouwen geeft en leert denken in mogelijkheden? En hoe je zowel je eigen plezier als dat van leerlingen op school vergroot?